Saker jag nämnde under föredraget
Den här sidan skrevs som "vidarepekare" efter ett
föredrag
jag höll 1996. Jag kollade just (maj 2002) genom
länkarna och lagade de jag kunde, men några verkar ha försvunnit
för gott.
Saker på papper
- Andrew Glassner (red.): An Introduction to Ray Tracing. Academic Press, 1989.
-
Bra bok, både som introduktion och referens. Täcker in det mesta man
behöver veta för att kunna skriva en rätt avancerad raytracer.
- Andrew Glassner: Ray Tracing for Realism. Byte Magazine, dec. 1990
(vol 15, no 13), pp 263 - 71
-
Trevlig introduktionsartikel som sammanfattar det viktigaste, inkl. en
snabbrepetition av lite vektorräkning.
- Andrew Glassner:
Principles of Digital Image Synthesis.
Morgan Kaufman Publishers, 1995.
-
En rejäl tegelsten i två volymer som tar upp det mesta: Linjära
system, sampling och rekonstruktion, ytfysik, hur det mänskliga
synsinnet fungerar, statistikteori, och en massa annat man behöver för
avancerad bildsyntes. Definitivt ingen nybörjarbok men klart trevlig
att ha på hyllan när man hållit på ett tag.
(Det var värst vad mycket Glassner det blev). Det finns en mängd
andra böcker och artiklar. Gör ett dyk på hyllsignum "Pue" i
B-biblioteket, där finns mycket att läsa.
Bilder
Några av bilderna jag visade hade jag plockat från websidor av
Peter Shirley
och Eric Lafortune.
Det finns fler som sysslar med liknande saker; jag blev först intresserad
av distributiv raytracing när jag hittade
Dave Hutchinsons (död länk) sidor.
Bilden på klassrummet finns f.ö. på omslaget till januarinumret av
ACM Transactions on Graphics, som illustration till artikel om
montecarlo-metoder för direkt belysning.
Program
- Persistence of Vision
- Det här verkar vara vad alla använder. Kan rätt mycket. Finns som
källkod, och som binärer för de vanligaste systemen.
- Rayshade
- Hade förr trevligare scenbeskrivningsspråk än PoV, enligt min humla, fast PoV har blivit mycket bättre sedan dess, och kan nog mer också.
- Radiance
- Gjort för att simulera belysning av arbetsplatser. Snygga bilder, lång tid.
- Blue Moon Rendering Toolkit
- Procedurell shading i kvadrat. Det här är en full
RenderMan-implementation, vilket innebär att den innehåller en liten
interpretator för ett språk som man skriver ytbeskrivningar i. Shareware, kostar ett par hundra att registrera sig.
Webreferenser
Det finns en uppsjö med websidor i ämnet. Jag nöjer mig med att peka
på The Ray Tracing Home
Page (död länk), så får ni leta runt själva. Eric Haines' "Ray
Tracing News" är också mycket intressant.