Copyright 2011 Linus Tolke This work is licensed under the following Creative Commons license: Attribution-Share Alike 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ Upplysning 2011-11-22 Titel: Continuous Integration med Jenkins Upplysare: Linus Tolke, Enea Filnamn: podcast_upplysning_2011.11.22_x264.mp4 Info: När ett mjukvaruutvecklingsprojekt har lämnat den ursprungliga kaosartade fasen och går in i rätta-och-ändra-fasen är det viktigt att säkerställa att ingen av de rättningar och ändringar som görs förstör någon funktion. Extra svårt är det om det är många rättningar och ändringar som förs in av många olika utvecklare, för då gäller det att kunna se vilken av dem som orsakade vad. När mängden testfall växer så kan det hända att det tar längre tid att köra testfallen än att göra rättningen. Under denna UppLYSning så kommer vi att kortfattat beröra hur Continuous Integration hanterar den här typen av problem, vilka konsekvenser vi får om vi för in Continuous Integration i ett projekt och hur skall man arbeta som utvecklare i en sådan miljö. Jenkins är ett verktyg som är till för att underlätta att sätta upp Continuous Integration i projekt och för att sammanställa och publicera testresultaten. Vi kommer att gå igenom vilka funktioner som finns i Jenkins och hur de används. För det konkreta fallet kommer vi att titta lite på hur Open Source-projektet ArgoUML har satt upp Continuous Integration med Jenkins och vad man kan läsa ut av resultatet. Linus Tolke är systemarkitekt och mjukvaruutvecklare på Enea Experts i Linköping. Han har arbetat i flera olika stora utvecklingsprojekt i olika brancher. Sedan 2001 är han på sin fritid projektledare för Open Source-projektet ArgoUML, som är ett UML-modelleringsverktyg i Java. Kodningsinfo: Mpg4-format med h.264 video och AAC-ljud. Kodat med x264 och nero AAC encoder. Video: 350kbit/s 432x240 25fps. Ljud: 32kbit/s 22kHz mono.